2.

Bewoners houden zelf toezicht

Wat doen bewoners?

  • Checklist maken met een omschrijving van de werkzaamheden. Waar wilt u toezicht op en wat zijn de gewenste taken? Zie ook het voorbeeld Toezichtplan [pdf].
  • Ophalen van de mening bij uw medebewoners: 70% moet het eens zijn.

Bij inhuren van een beheerder bij een bedrijf waarmee Ymere niet samenwerkt:

  • Prijsonderhandelingen
  • Contract ondertekenen
  • Vereniging oprichten
  • Servicekosten ophalen in uw gebouw
  • Jaarlijkse verslaglegging over kosten aan bewoners

Wat doet Ymere?

  • Geeft informatie en advies.
  • Levert checklist voor wat Ymere minimaal van de beheerder in uw woongebouw verwacht.
  • Ymere informeert u over taken die binnen en buiten servicekosten vallen.
  • Overlegt met u over de gevolgen voor de servicekosten en het ophalen van de mening bij bewoners.
  • Zijn er conflicten tussen bewoners die toezicht houden onderling of conflicten met andere bewoners? U krijgt dan ondersteuning door Beter Buren. Dit is een organisatie voor burenbemiddeling.

Let op!

  • In sommige buurten werkt een huismeester of gebiedsbeheerder van Ymere. Lees de informatie over Huismeesters en gebiedsbeheerders bij Ymere en bekijk of er ook in uw gebouw een huismeester of gebiedsbeheerder van Ymere werkt.
  • Ymere en bewoners overleggen over een eventuele vrijwilligersvergoeding en/of geld voor materiaal.
  • 70% van de bewoners moet het eens zijn.
  • U start een Toezichtcommissie.
  • We verlagen uw maandelijkse service kosten na 1 jaar als het toezicht goed gaat.
  • Bespaart u kosten in het 1e jaar? U ontvangt dan bij de afrekening servicekosten terug (als andere servicekosten niet gestegen zijn).
  • Ymere kan besluiten om in een bepaald gebouw geen beheerder in te inzetten of bepaalde taken niet door bewoners te laten doen. We bespreken dit dan met u.

Ga terug of vraag direct een gesprek aan met een medewerker Gebiedsbeheer.